Myśl dnia :

Trasa nr 6: wycieczka z Żyrardowa do Jaktorowa (przejazd pociągiem PKP) i z Jaktorowa przez Kuklówkę do Radziejowic (ok. 15 km).

Znaki żółte, potem niebieskie. Szlak prowadzi terenami dawnej Puszczy Jaktorowskiej wzdłuż rzeczki Pisi Tucznej. Interesujący falisty krajobraz Wysoczyzny Rawskiej. Stawy młyńskie, malownicze zagajniki, zabytki.

Jaktorów - Kuklówka (ok. 5,3 km).

Z przystanku PKP w Jaktorowie za znakami żółtymi ku płd. i pł. - wsch. najpierw drogą wzdłuż brzegu Pisi Tucznej obok stawu w Kołaczku i zabytkowego młyna w Marunie (ok. 2,6 km). Tutaj na drugi zach. brzeg rzeczki i dróżkami oraz ścieżkami do rozstaju szlaków znakowanych we wsi Kuklówka Radziejowicka (5,3 km).

Kuklówka.

Wieś nad rzeczką Pisią Tuczną. Od skrzyżowania dróg Grodzisk Maz. - Radziejowice i Jaktorów - Kuklówka wzdłuż Pisi Tucznej w kierunku płd. - wsch. prowadzi piaszczysta droga do najciekawszego zabytku tej miejscowości. Jest nim modrzewiowy dworek, "gdzie do świata blisko, a od ludzi daleko". Tutaj w latach 1889 - 1914 mieszkał, tworzył i zmarł wielki malarz polski Józef Chełmoński, mistrz mazowieckiego pejzażu.

Józef Chełmoński (1849 - 1914) urodził się we wsi Boczki koło Łowicza. Gimnazjum ukończył w Warszawie, a później uczył się w Szkole Rysunków Wojciecha Gersona. Wyjazd na Ukrainę i Podole przyniósł znane obrazy "Przy kuźni", "Żurawie", "Odlot żurawi" (1870 - 1871). Później wspólnie z Aleksandrem Gierymskim i Stanisławem Witkiewiczem przebywał w Monachium. Namalował tam m.in. słynne obrazy "Dziewczyna w saniach" i "Czwórka w zaspach" (1873). Wiele podróżował,a po powrocie z zagranicy i krótkim pobycie w Warszawie za pożyczone pieniądze kupił małe gospodarstwo rolne w Kuklówce i osiadł tam na stałe. Wiejskie ustronie urzekło artystę malowniczością okolicznych pól i lasów. Ubrany zazwyczaj po wiejsku, wędrował samotnie drogami, którymi prowadzą obecnie szlaki turystyczne do Radziejowic, gdzie był częstym gościem właścicieli posiadłości - rodziny Krasińskich. W Kuklówce natomiast bywali wielcy ludzie tej epoki, m.in. wybitni malarze: Leon Wyczółkowski, Stanisław Masłowski, Henryk Weyssenhoff, Wojciech Gerson oraz pisarze: Adolf Dygasiński i Antoni Sygietyński. W Kuklówce powstały liczne znane obrazy Chełmońskiego, m.in. "Bociany", "Kurka wodna", "Orka", "Burza", "Odlot ptactwa", "Kaczeńce", "Dziewczyna wiejska". Ostatnim obrazem Chełmońskiego był (1913) "Sejm żurawi". Zmarł w Kuklówce 6 kwietnia 1914 r. i zgodnie ze swą ostatnią wolą został pochowany na wiejskim cmentarzu w Żelechowie (12 km na płd. - wsch.)

W drewnianym dworku z 2 poł. XIX w. mieszkają obecnie potomkowie Chełmońskiego - rodzina Austów. Dworek nie jest udostępniony do zwiedzania. Wspomnieniem po Chełmońskim jest pamiątkowy głaz poświęcony artyście, odsłonięty w 1969 r. i izba pamięci narodowej w szkole podstawowej w Kuklówce.

Na szkole tablica poświęcona pamięci Jiri Moudrego, znanego tutaj jako Jerzy Niedoszyński - "Pepik", Czecha - uciekiniera z rąk Wehrmachtu, który w końcu 1942 r. zorganizował w pobliżu Kuklówki oddział partyzancki. Oddział ten zasłynął z wielu śmiałych akcji dywersyjnych w okolicach Kuklówki.

We wsi w drewnianym kościółku wzniesionym w latach 1948 - 1949, na uwagę zasługuje obraz ludowy św. Rocha.

Kuklówka - Grzymek (ok. 3,2 km).

Z Kuklówki podążamy dalej za znakami żółtymi ku płd. - wsch., wzdłuż zach. brzegu rzeki Pisi Tucznej obok zagród Ojcówka (po lewej) i Wólka Brzozokalska (po prawej). W pobliżu liczne okazałe dęby - pomniki przyrody. Szlak żółty doprowadza nas do szlaku niebieskiego łączącego Radziejowice z Grodziskiem Maz. Opuszczamy szlak żółty i skręcamy w prawo kierując się za szlakiem niebieskim. Po drodze mijamy zabytkowy stuletni młyn w Grzymku zbudowany na wzór chat wiejskich.

Grzymek - Radziejowice (6,3 km).

Za znakami niebieskimi kierujemy się skrajem wioski Wólka Brzozokalska i dalej na płd. - zach. falistym terenem obok zagród wsi Adamów - Parcel. Idąc wśród zagajników i kęp drzew dochodzimy do drogi łączącej Radziejowice z Grodziskiem Maz. i dalej wzdłuż skrajem drogi do centrum Radziejowic PKS. Opis zabytków Radziejowic znajduje się w dziale TRASA 3.