Trasa nr 5: wycieczka z Żyrardowa przez
Międzyborów, Budy Zosiny do Jaktorowa (ok. 15 km).
Bez znaków. Szlak o małych walorach krajoznawczych.
Ze względu na Budy Zosiny trasa posiada ważne walory historyczne
i patriotyczne.
Żyrardów - Międzyborów PKP (ok. 5 km).
Opis trasy znajduje się w dziale TRASA
4.
Międzyborów - Budy Zosiny (ok. 5 km).
Z przystanku PKP Międzyborów od przejazdu
kolejowego udajemy się na północ ul. Wojska Polskiego
pośród domków zbudowanych w lesie na skraju wydm. Z gwiaździstego
skrzyżowania w prawo ul. Piastowską do podnóża wydmy.
Następnie w lewo, a zaraz potem w prawo
borem sosnowym do brzeziny i skraju lasu obok domostw
wsi Sade Budy i kapliczki (ok. 1,5 km).
Od kapliczki w prawo ku płn. - wsch. drogą
pośród szpaleru drzew liściastych zmokradłami, na których
w końcu kwietnia kwitną zawilce i kaczeńce. Wieś Sade
Budy powstała na terenie dawnej Puszczy Jaktorowskiej.
Podobnie jak wieś Budy Zosiny, do której prowadzi trasa
wycieczki. Na skrzyżowaniu pośród pól prosto do kanału,
na jego drugi brzeg, a następnie w lewo ścieżką do poprzecznej
drogi, która prowadzi do budynku dawnej szkoły we wsi
Budy Zosiny (ok. 2,2 km).
Naprzeciw wejścia do budynku szkolnego zaczyna
się boczna droga, którą podążamy w kierunku płn. - wsch.
pośród pól i łąk nad rowem odwadniającym do widocznych
budynków i cmentarza żołnierzy AK "Kampinos" (ok. 1,3
km).
Budy Zosiny.
Załóżycielami wsi byli budnicy, chłopi pracujący
w tutejszych lasach królewskich. W XIX w. wieś rozwinęła
się dzięki ożywionej działalności gospodarczej właścicieli
tych włości Łubieńskich, którzy przyczynili się do powstania
Żyrardowa i uruchomienia linii kolejowej warszawsko -
wiedeńskiej.
Wieś została zniszczona i spalona podczas
okupacji hitlerowskiej w końcu września 1944 r. Wówczas
to miała miejsce największa na Mazowszu bitwa stoczona
przez partyzantów z Niemcami w czasie II wojny światowej.
Wobec prób okrążenia ugrupowania polskiego przez nieprzyjaciela,
silnych ostrzeliwań i bombardowań, walczące w Puszczy
Kampinoskiej oddziały Armii Krajowej Grupy "Kampinos"
(ok. 1,5 tys. żołnierzy), podjęły próbę przedarcia się
w Góry Świętokrzyskie. Rano 29 września 1944 r. partyzanci
dotarli do wsi Budy Zosiny. Tu, przy próbie przekroczenia
liniii kolejowej partyzanci dostali się pod ogień zgromadzonych
wcześniej oddziałów niemieckich.
W wyniku całodziennej bitwy z przeważającymi
siłami wroga (ok. 6 tys. żołnierzy wydzielonego oddziału
9 Armii) wspartych lotnictwem i artylerią, partyzanci
ponieśli klęskę. Poległo tu 132 żołnierzy zgrupowania
AK "Kampinos". Poległ też dowódca mjr Alfons Kotowski
ps. "Okoń". Około 150 partyzantów dostało się do niemieckiej
niewoli. Część z nich Niemcy zamordowali. Część rannych,
którym udało się przebić przez pierścień niemieckiego
okrążenia skierowano do szpitala w Żyrardowie. Tylko nielicznych
udało się ocalić. Większość zmarła w wyniku odniesionych
ran.
Budy Zosiny - Jaktorów (ok. 4,3 km).
Od cmentarza żołnierzy AK "Kampinos" podążamy
traktem ku wsch., aż do osiągnięcia drogi głównej łączącej
Jaktorów z Baranowem (ok. 3 km). Po osiągnięciu jej kierujemy
się w prawo. Idąc tak ok. 1 km przecinamy linię kolejową
CMK i kolei podmiejskiej Warszawa - Skierniewice, stąd
200 m do centrum Jaktorowa.
Jaktorów.
Wieś nad rzeką Pisią Tuczną, przy linii
kolejowej Warszawa - Skierniewice i szosie Warszawa -
Żyrardów.
Świadectwem wczesnego osadnictwa są dwa
kurhany położone ok. 2 km na północ od stacji kolejowej,
datowane na IV w. n.e. Za panowania książąt mazowieckich
część chłopów trudniła tu się bartnictwem i wypalaniem
drewna. W 2 poł. XV w., po utworzeniu województwa rawskiego,
Jaktorów wraz z Puszczą Jaktorowską znalazł się w dobrach
królewskich. Była tu ostatnia ostoja tura, którego królowie
otaczali szczególną opieką, m.in. król Zygmunt III Waza
zabronił eksploatacji drewna i wypasu bydła tam, "gdzie
turowie bywają". Przejazd przez Puszczę Jaktorowską wymagał
specjalnego zezwolenia.Według lustracji w 1510 r. we wsi
Kozłowice osiedleni byli łowcy, których zadaniem była
opieka nad turami i lasem. W zamian za to zwolnieni byli
od innych danin. Chłopi ze wsi Jaktorowo byli zobowiązani
gromadzić siano z okolicznych łąk i na rozkaz łowców wozić
je do Puszczy dla turów. Pomimo tej troski o tura ich
populacja miała tendencję spadkową. Podczas lustracji
lasów w 1557 r. było w okolicy Jaktorowa jeszcze 50 turów,
w 1564 r. stado turów liczyło 38 sztuk, w 1602 r. - 4
tury. Ostatnia turzyca padła w 1627 r. Przyczyną była
wzmożona penetracja lasów przez człowieka, wyrębu i wypas
bydła oraz kłusownictwo.
Miejscowość straciła na znaczeniu i dopiero
otwarcie linii kolejowej warszawsko - wiedeńskiej w 1845
r. przywróciło jej ponowny rozwój. W 1883 r. powstała
w Jaktorowie bielarnia tkanin, a po odzyskaniu niepodległości
w 1918 r. wieś stanowiła lokalne centrum usługowo - handlowe
dla okolicy. Funkcję tę Jaktorów pełni też obecnie obsługując
okoliczne wsie. Znajduje się tu Rolniczy Zakład Doświadczalny
SGGW - AR.
Z zabytków Jaktorowa godny uwagi jest dworek
i śpichlerz z 1 poł. XIX w. użytkowany wraz z zabytkowym
parkiem przez SGGW - AR w Warszawie. Nad rzeką Pisią Tuczną
znajduje się głaz o obwodzie 850 cm poświęcony ostatniej
turzycy, która padła w Puszczy Jaktorowskiej w 1627 r.
|